Informacje dla autorów dotyczące ghostwritingu
Dowodem właściwej postawy pracownika naukowego oraz wysokich standardów redakcyjnych jest jawność informacji o wszystkich podmiotach przyczyniających się do powstania każdej publikacji ukazującej się na łamach naszego czasopisma.
W celu zapewnienia rzetelności przekazywanych informacji redakcja prowadzi działania na rzecz zwalczania praktyk ghostwritingowych.
Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego za ghostwriting uważa się sytuację, gdy ktoś wniósł istotny wkład w powstanie publikacji bez ujawnienia swojego udziału jako jednego z autorów lub bez wymienienia jego roli w podziękowaniach zamieszczonych w publikacji. Guest authorship (honorary authorship) polega na udziale danej osoby w stopniu znikomym lub na braku tegoż udziału, a mimo to zaprezentowaniu jej jako autora/ współautora danej publikacji.
Aby sprzeciwić się tym praktykom, redakcja wprowadza następujące zasady publikacji:
- Osoba składająca artykuł informuje redakcję drogą mailową o procentowym wkładzie pracy każdego z autorów tekstu (jeśli jest ich więcej niż jeden). Odpowiedzialność za poświadczenie nieprawdy ponosi autor zgłaszający artykuł.
- Redakcja może wymagać podania informacji o źródłach finansowania publikacji, wkładzie instytucji naukowo-badawczych, stowarzyszeń i innych podmiotów. Na prośbę redakcji takie informacje muszą być dostarczone. W razie odmowy redakcja ma prawo odmówić publikacji artykułu.
- Redakcja ma prawo do dokumentowania, archiwizowania i ujawniania wszelkich przejawów nierzetelności naukowej i łamania zasad etyki dotyczącej środowiska naukowego.