Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Zaproszenie na majowy Doktorancki Klub Filmowy

Zaproszenie na majowy Doktorancki Klub Filmowy

Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego zaprasza Was do uczestnictwa w najbliższej odsłonie Doktoranckiego Klubu Filmowego, które odbędzie się w czwartek 13 maja. Tym razem oglądamy Arab Blues.

Film zostanie bezpłatnie udostępniony na platformie E-Kino Pod Baranami (na którym prosimy o założenie konta, jeśli jeszcze tego nie zrobiliście). Oglądanie filmu poprzedzi krótka prelekcja na MS Teams o 18.00, po filmie także będzie dyskusja w tym samym miejscu. Wszystkich chętnych prosimy o przesłanie wiadomości z adresem email, na którym założyliście konto na E-Kino Pod Baranami, na: filip.mazurczak@doctoral.uj.edu.pl, najpóźniej do 17.00 w czwartek 13 maja.

Arab Blues, Francja, 2019 r., reż. Manele Labidi

Miami Film Festival 2020: Knight Marimbas Award (nominacja)
Palm Springs International Film Festival 2020: Nagroda Jury (nominacja)
Stockholm Film Festival 2019: Najlepszy film (nominacja)

Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej? Komedia Arab Blues przypomina, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się jednak, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem.

Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani (gwiazda Patersona Jima Jarmuscha oraz Co wiesz o EllyAsghara Farhadiego), sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy - wychowani w opresyjnej kulturze - wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tym, kim naprawdę są.

Słoneczna, pełna światła i soczystych kolorów komedia Manele Labidi opowiada o uniwersalnym konflikcie tradycji z nowoczesnością oraz zbiorowości i jednostki. Pokazana w Arab Blues Tunezja dochodzi do siebie po arabskiej wiośnie i jak nigdy wcześniej, potrzebuje zbiorowej terapii. A film w ciepłym, lekkim i dowcipnym tonie podkreśla, że nie ma politycznych rewolucji bez codziennej obyczajowej rewolty: przeciwko rodzicom, szkole, politykom, zasadom tak sztywnym, że nie pozwalają oddychać. I przypomina, że humor zawsze był najlepszą z terapii.

Tutaj link do zespołu na MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aaaaed2b2e068495a8c9fadea636cdfd9%40thread.tacv2/General?groupId=e09ef243-190a-4eb9-9fea-4ba5f0e97c3e&tenantId=eb0e26eb-bfbe-47d2-9e90-ebd2426dbceb