Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Doktorancki Klub Filmowy - zagłosuj na film!

Doktorancki Klub Filmowy - zagłosuj na film!

Po raz kolejny Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów UJ zaprasza Was do zagłosowania na film, który będzie można oglądać na najbliższym Doktoranckim Klubie Filmowym, który odbędzie się w czwartek 17 marca. Możecie zagłosować do niedzieli 27 lutego za pomocą poniższej ankiety:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=6yYO676_0keekOvSQm286wxTh_JU6N1Il-DkI3-NpP1UNDhINlY5RzVRVUpEVzhSUjRHRTc5VEcyVy4u 

 

Tym razem do wyboru są następujące filmy: 

 

1) Belfast, reż. Kenneth Branaugh, Wlk. Brytania 

Belfast to opowiedziana z humorem niezwykle osobista opowieść o dzieciństwie pewnego chłopca w czasie zgiełku późnych lat sześćdziesiątych. W obsadzie występują nominowana do Złotego Globu Caitriona Balfe (serial Outlander), zdobywczyni Oscara Judi Dench (Zakochany Szekspir) oraz Jamie Dornan (Pięćdziesiąt Twarzy Greya), Ciaran Hinds (Szpieg) i dziesięcioletni Jude Hill. 

Za scenariusz i reżyserię odpowiada Kenneth Branagh (Złoty Glob za scenariusz!), który w swojej trzydziestoletniej karierze filmowej wprowadził nas w kampanię Henryka V pod Agincourt, niebiańskie komnaty Thora na Asgardzie i mordercze intrygi na pokładzie Orient Expressu. Tym razem reżyser przenosi nas w bardziej realistyczne i znajome otoczenie. Film Belfast, nazwany tak na cześć miasta, w którym urodził się reżyser, jest najbardziej osobistym i poruszającym dziełem w karierze Branagha.

Akcja filmu osadzona jest Belfaście, w Irlandii Północnej w 1969 roku, kiedy konflikt między grupami dążącymi do jedności całej Irlandii (katolicy), a zwolennikami pozostania Irlandii Północnej w granicach Wielkiej Brytanii (protestanci) przybierał coraz bardziej na sile. 

9-letni Buddy (debiutujący Jude Hill) to radosny chłopiec, którego protestancka rodzina (rodzice, dziadkowie i brat) od zawsze żyła obok katolickich sąsiadów. Placem zabaw Buddy’ego są podwórka i alejki robotniczej dzielnicy - te same ulice, na których urodzili się i wychowali jego kłótliwi, nieprawdopodobnie czarujący rodzice (Caitríona Balfe i Jamie Dornan), starszy brat Will (Lewis McAskie) oraz troskliwi dziadkowie (Judi Dench i Ciarán Hinds). Po kolejnych zamieszkach ojciec coraz bardziej naciska na opuszczenie Belfastu i bezpieczne życie gdzieś w Sydney czy Vancouver. Mama nienawidzi pomysłu opuszczenia domu dla jakiegoś odległego miejsca, gdzie nikt nie zna ich imion, a Buddy chce przede wszystkim jeść czekoladę, chodzić do kina, marzyć o lądowaniu na Księżycu i wzdychać do szkolnej sympatii. 

Film nie przedstawia szczegółowo konfliktu między protestantami a katolikami, pozostaje czule opowiedzianą historią o dzieciństwie, dojrzewaniu, pierwszym zauroczeniu i rodzinie. Belfast określany jest przez krytyków jako prawdziwy klejnot filmowy, list miłosny czy magiczny film, w którym nie sposób się nie zakochać.   

Belfast otrzymał nagrodę publiczności na ostatnim festiwalu w Toronto, co uznawane jest za nieoficjalny start w wyścigu po Oscary. 

 

2) Śmierć na Nilu, reż. Kenneth Branaugh, USA. 

Thriller detektywistyczny w reżyserii Kennetha Branagha na motywach powieści Agathy Christie z 1937 r. 

Sielankowy nastrój miodowego miesiąca młodej pary, spędzającej podróż poślubną na luksusowym statku rzecznym, zostaje przerwany przez ponure zdarzenie. Beztroska wycieczka po Egipcie zmienia się w poszukiwania mordercy, na czele których staje jeden z uczestników rejsu po Nilu, niezawodny Hercules Poirot. Egzotyczna, tajemnicza i niepozbawiona niebezpieczeństw sceneria stanowi znakomite tło tej mrocznej opowieści o obsesyjnej miłości i jej tragicznych skutkach. Tym bardziej, że historia – jak rzeka – wije się w niezwykle zagadkowy sposób, nie pozwalając widzom odgadnąć zakończenia aż do finałowej, szokującej demaskacji. 

Śmierć na Nilu to kolejna wspólna realizacja ekipy filmowej, która wcześniej pracowała przy przebojowej adaptacji Morderstwa w Orient Ekspresie z 2017 r., również osnutej na motywach powieści Christie. W najnowszej ekranizacji kryminału znakomitej pisarki występuje pięciokrotnie nominowany do Oscara Kenneth Branagh w roli doskonale znanego detektywa Herculesa Poirota. Towarzyszą mu takie gwiazdy jak: Tom Bateman, Annette Bening, Russell Brand, Ali Fazal, Dawn French, Gal Gadot, Armie Hammer, Rose Leslie, Emma Mackey, Sophie Okonedo, Jennifer Saunders oraz Letitia Wright. Scenariusz Śmierci na Nilu na podstawie powieści napisał Michael Green. Za produkcję filmu odpowiadali Ridley Scott, Mark Gordon, Simon Kinberg, Kenneth Branagh, a Judy Hofflund, Matthew Jenkins i James Prichard byli producentami wykonawczymi. 

 

3) Najgorszy człowiek na świecie, reż. Joachim Trier, Norwegia. 

Norweski kandydat do Oscara. Zrealizowany przez Joachima Triera Najgorszy człowiek na świecie to nieoczywista komedia romantyczna, której główna bohaterka staje w obliczu trudnych, życiowych decyzji. 

Julie wkrótce kończy trzydzieści lat i jest pełna życiowej energii, ale ma też pełno życiowych rozterek. Jest szczęśliwa z Akselem, utalentowanym i odnoszącym sukcesy zawodowe rysownikiem, ale ich spojrzenie na wspólną przyszłość nieco się różni. Kiedy na przypadkowej imprezie Julie poznaje Eivinda i spędza z nim całą noc, zaczyna zastanawiać się, czy ten młodszy od niej, pewny siebie i odrobinę szalony chłopak nie jest właśnie tym, czego potrzebuje w życiu.