Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Doktorancki Klub Filmowy

Doktorancki Klub Filmowy

Po raz kolejny Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów UJ zaprasza Was do zagłosowania na film, który będzie można oglądać na najbliższym Doktoranckim Klubie Filmowym, który odbędzie się w czwartek 10 listopada. Możecie zagłosować do niedzieli 23 października za pomocą poniższej ankiety:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=6yYO676_0keekOvSQm286wxTh_JU6N1Il-DkI3-NpP1UOUlKSEhKNThUVzhKVE9QSTVVRVRNMDQ3Ui4u

Tym razem do wyboru są następujące filmy:

IO, reż. Jerzy Skolimowski, Polska, 2022

Polski kandydat do Oscara.

 

IO to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury.


Opowieść o nas samych, odbijających się w oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Dzieło, które łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne; swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla. W podróży towarzyszą bohaterowi m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Isabelle Huppert.

 

Johnny, reż. Daniel Jaroszek, Polska, 2022
Johnny to oparta na prawdziwych wydarzeniach historia, która wzrusza i inspiruje. Opowiedziana z perspektywy podopiecznego Jana Kaczkowskiego, Patryka Galewskiego – chłopaka, który nie miał łatwego startu w życiu.


Patryk włamuje się do domku w małym mieście. Wyrok sądu nakazuje mu prace społeczne w puckim hospicjum, gdzie poznaje niezwykłego ks. Jana Kaczkowskiego. Duchowny angażuje młodych chłopaków z zawodówki, na pozór twardych buntowników, w pomoc śmiertelnie chorym. W swojej pracy skupia się na bliskości, czułości i walce o relacje z drugim człowiekiem. Uczy empatii. A czyni to z hurtową ilością humoru, czym zyskuje ogromną popularność. Niedługo później Jan sam staje się pacjentem swojego hospicjum. Patryk zostaje postawiony w sytuacji, która zmieni całe jego życie.

 


Orzeł. Ostatni patrol, reż. Jacek Bławut, Polska 2022

Jest rok 1940. Gdy na plażach Dunkierki trwa gorączkowa ewakuacja alianckich żołnierzy, polski okręt podwodny ORP „Orzeł” wyrusza w niebezpieczną misją na Morzu Północnym. W jej trakcie napotka zagrożenia w postaci podwodnych min, ataków bombowych z powietrza i wrogich okrętów. Załoga musi się zmierzyć z coraz większym fizycznym oraz psychicznym wycieńczeniem. Jednak prawdziwy wróg jest niewidoczny, ukryty w klaustrofobicznym wnętrzu okrętu.


Autorem scenariusza i reżyserem filmu jest Jacek Bławut, wielokrotnie nagradzany dokumentalista, w tym zdobywca Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł za Wirtualną wojnęoraz Srebrnych Lwów na Festiwalu Filmowym w Gdyni za Jeszcze nie wieczór, który zadbał o jak największy realizm opowiadanej historii. — Nie miałem wątpliwości, że chciałbym pracować w warunkach tak realistycznych jak to możliwie. Na planie moich dokumentów, gdy wchodzę do domu bohaterów, wszystko oddycha prawdą. I takie samo uczucie chciałem mieć na planie „Orła”. Chciałem zobaczyć wszystko to, co widziała załoga, widzieć to, co oni mieli przed sobą na wyciągnięcie ręki — tłumaczy. Zdjęcia zrealizowano w niespotykanej do tej pory w polskim filmie scenografii, będącej wiernym odwzorowaniem okrętu. Przy jej realizacji wzięli udział historycy, inżynierowie oraz  oficerowie i marynarze, którzy służyli na bliźniaczym okręcie ORP „Sęp”.


Reżyser do współpracy zaprosił Jolantę Dylewską, jedną z najbardziej cenionych i doświadczonych polskich operatorek, która ma na swoim koncie pracę przy takich filmach jak Pokot i W ciemności (oba filmy w reżyserii Agnieszki Holland), za które zdobyła szereg nagród m.in. Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Polską Nagrodę Filmową „Orzeł”.


Obsada aktorska to ponad 30 osób, a wśród nich m.in. Tomasz Ziętek, Mateusz Kościukiewicz, Rafał Zawierucha, Adama Woronowicz, Antoni Pawlicki, Tomasza Schuchardt, Filip Pławiak i inni. W filmie stworzyli załogę barwnych indywidualności, funkcjonującą jak jeden organizm, w całkowitej symbiozie z okrętem.

 
Orzeł. Ostatni patrol to poetycki film wojenny, zrealizowany z niespotykanym do tej pory w polskim kinie rozmachem, będący jednocześnie obrazem o wysokich walorach artystycznych. Projekt był dużym wyzwaniem technologiczno-realizacyjnym, wspartym na etapie zdjęć przez Ministerstwo Obrony Narodowej oraz jednostki z 3. Flotylli Okrętów i 8. Flotylli Obrony  Wybrzeża.