Po raz kolejny Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów UJ zaprasza Was do zagłosowania na film, który będzie można oglądać na najbliższym Doktoranckim Klubie Filmowym, który odbędzie się w czwartek 26 stycznia. Możecie zagłosować do niedzieli 21 stycznia za pomocą poniższej ankiety:
Tym razem do wyboru są następujące filmy. Opisy pochodzą od dystrybutora.
Fabelmanowie, reż. Steven Spielberg, USA, 2022
Osobista, mocno autobiograficzna opowieść Stevena Spielberga o dorastaniu w powojennej rzeczywistości USA.
To historia o żyjącym w odosobnieniu chłopcu, Sammym Fabelmanie (Gabriel LaBelle), który dopiero definiuje swoje marzenia i podąża za nimi. Mocno formującym doświadczeniem jest dla niego odkrywanie kina, które zainteresuje go nie tylko z perspektywy widza, lecz także twórcy. I choć Sammy'ego wychowują kreatywni rodzice: pianistka Mitzi (Michelle Williams) i naukowiec Burt (Paul Dano), czasem ich wizje świata mocno się różnią.
Steven Spielberg zawarł w Fabelmanach cząstkę własnych wspomnień z dzieciństwa, relacje z rodzicami i opowiada o swojej pasji do kina, którą rozwijał od dzieciństwa. Film chciał zrealizować od dawna, ale potrzebował blisko szesnastu lat, by przepracować wspomnienia i przekuć je w scenariusz historii o dorastaniu.
IO, reż. Jerzy Skolimowski, Polska, 2022
Film znajduje się na skróconej liście obrazów nominowanych do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
IO to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury.
Opowieść o nas samych, odbijających się w oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Dzieło, które łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne; swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla. W podróży towarzyszą bohaterowi m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Isabelle Huppert.
ŚUBUK, reż Jacek Lusiński, Polska, 2022
Śubuk to najnowsze dzieło producentów Carte Blanche, Ostatniej Rodziny i nominowanego do Oscara hitu Boże Ciało.
Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia młodej matki autystycznego chłopca, której wieloletni upór i walka z biurokracją oraz ludzką bezdusznością doprowadziły do istotnych zmian w polskim systemie edukacji.
Śubuk to trafiająca prosto w serce, wypełniona emocjami, optymizmem i czułym humorem opowieść o kobiecej sile, radości życia, odmiennym postrzeganiu świata i ukrytym potencjale, który drzemie w każdym z nas. W roli głównej, po raz pierwszy w swojej karierze, występuje Małgorzata Gorol, aktorskie odkrycie ostatnich lat, znana m.in. z filmów Twarz Małgorzaty Szumowskiej i Magnezja Maćka Bochniaka. Wspierają ją – nagradzany na całym świecie za rolę w filmie Ostatnia Rodzina –Andrzej Seweryn, kilkukrotna laureatka Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł – Aleksandra Konieczna (Ostatnia Rodzina, Boże Ciało), odkrycie głośnego serialu HBO, Ślepnąc od świateł – Marta Malikowska, gwiazdor serialu Chyłka – Filip Pławiak, a także pojawiający się po raz pierwszy na ekranie – Wojtek Krupiński i Wojciech Dolatowski.
Reżyserem Śubuka jest Jacek Lusiński, twórca poruszającego obrazu Carte Blanche. Wspólnie z Szymonem Augustyniakiem jest on również autorem scenariusza, który wygrał prestiżowy konkurs Script Pro w 2019 rok, a na 47 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych otrzymał nagrodę w tej kategorii.