Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Skip banner

Web Content Display Web Content Display

Projekt „Szkolenia na start”

Projekt „Szkolenia na start”

Zachęcamy do udziału w szkoleniach organizowanych przez Towarzystwo Doktorantów w ramach projektu “Szkolenia na start”. Projekt realizowany jest w dniach 12 - 16 października. Wszystkie szkolenia odbędą się w formie zdalnej.

Poniedziałek, 12 października – środa, 14 października: 

14.00 – 16.00 Pisanie publikacji (szkolenie w trzech częściach) 

Publikacje stały się, na skutek technokratycznego systemu zarządzania nauką, swoistą walutą w naukowym świecie. Prowadzący opowie, jak ta waluta funkcjonuje, zachęci do rozważań o tym co, po co, gdzie i jak publikować. Podpowie, jak zabrać się za planowanie i przygotowanie publikacji, jak przejść przez etap pisania i publikowania, na co zwracają uwagę redaktorzy i recenzenci najlepszych czasopism. 

Prowadzący: dr hab. Piotr Wasylczyk 

Zapisy

 

Poniedziałek, 12 października: 

17.00 – 20.00 Techniki zapamiętywania 

Masz trudność z przyswajaniem większej partii materiału? Zdarza Ci się nie pamiętać imion osób, które dopiero poznałaś_eś? Chcesz się dowiedzieć w jaki sposób opracować materiał, aby był on łatwiejszy do nauczenia się? Dzięki kilku prostym krokom możemy skuteczniej zapamiętywać informacje zarówno te proste jak i bardziej złożone. Uczestnicząc w szkoleniu: - poznasz techniki, które pomogą Ci usprawnić selekcję informacji oraz pobudzą obydwie półkule do pracy, - dowiesz się jak w wizualny sposób opracować materiał, aby był łatwiejszy do przyswojenia, a powtórki przed egzaminem mniej czasochłonne, - nauczysz się jak skutecznie zapamiętywać a zasadę 3xZ (zakuć, zdać, zapomnieć) odłożyć do lamusa, - jak podczas zajęć operować językiem, żeby przekazywana wiedza była łatwiejsza do przyswojenia. 

Prowadząca: dr Dominika Zapotoczna 

Zapisy 

 

Wtorek, 13 października: 

10.00 – 13.00 Otwarta, transparentna i rzetelna nauka – wprowadzenie  

W ciągu ostatnich kilku lat jesteśmy świadkami ożywionej dyskusji na temat tego, jak ulepszać prowadzenie badań naukowych. Ta dyskusja wywołała szereg dynamicznych zmian oraz praktycznych rekomendacji w zakresie prowadzenia badań w duchu otwartej nauki. Celem warsztatu jest omówienia źródeł problemów z replikowalnością badań naukowych oraz przedstawienie praktyk otwartej nauki takich jak m.in. prerejestracja badań, udostępnianie danych, czy otwarty dostęp do publikacji. Przedyskutuję również ich możliwe ograniczenia oraz przedstawię źródła wiedzy i inne zasoby pomagające wdrożyć praktyki w swojej własnej pracy badawczej. 

Prowadząca: dr Katarzyna Jaśko 

Zapisy 

 

16.00 – 17.30 Grzeczność w komunikacji  

Szkolenie poświęcone jest grzeczności w komunikacji interpersonalnej w kontekście akademickim i służbowym z elementami: 

- zasad dobrego wychowania 

- prowadzenia korespondencji służbowej - tytułowania 

Prowadzący: Radosław Sadowski 

Zapisy 

 

20.00 – 22.00 Networking  

Networking można określić mianem sztuki. To umiejętność mówienia o sobie oraz nawiązywanie oraz budowanie relacji z innymi. Są one cenne, ponieważ mogą pomóc nam wyznaczone cele naukowe. Uczestnicząc w Networkingu online:  

- dowiesz się jak zaprezentować siebie grupie nieznanych osób,  

- nauczysz jak dzięki siatce kontaktów możesz zwiększyć skuteczność swojego działania,  

- poznasz zasady networkingu oraz ich zastosowanie,  

- dowiesz się jak zarządzać pracą naukową. 

Prowadząca: dr Dominika Zapotoczna 

Zapisy 

 

Środa, 14 października: 

10.00 – 13.00 Bazy danych, repozytoria i systemy udostępniania zasobów naukowych 

Szkolenie ma na celu zapoznanie z bazami danych, repozytoriami, bibliotekami cyfrowymi i systemami udostępniania publikacji naukowych. Pozwoli także na rozwój umiejętności związanych z wyszukiwaniem informacji w wymienionych systemach. Szkolenie obejmie następujące tematy: strategia wyszukiwania informacji, multiwyszukiwarka EBSCO Discovery Service; zagraniczne bazy danych w płatnym dostępie, bazy bibliograficzne Web of Science i Scopus, identyfikator naukowca ORCID, systemy i agregatory udostępniające publikacje w otwartym dostępie (polskie i zagraniczne). 

Prowadzący: dr Leszek Szafrański  

Zapisy 

 

16.00 – 19.00 Aplikacje dla badacza 

Użyteczne dla badacza aplikacje dostępne w wersjach przeglądarkowych. Będą zaprezentowane krótko - bardziej celu pokazania jaki może być efekt niż szczegółowego wyjaśnianie - ponieważ o każdej z nich można by zrobić osobne 3 godzinne szkolenie. Kategorie aplikacji, które będą omawiane: do wykładów i zbierania feedbacku, rozmowy online/wykłady online, graficzna część prezentacji, zarządzanie projektami, zbieranie wiedzy, organizacja terminów, wyszukiwanie wiedzy naukowej. Istotnym elementem szkolenia będzie również wymiana wiedzą pomiędzy uczestnikami – dzięki temu będziemy mogli też poznać inne praktycznie używane aplikacje.  

Prowadzący: Bartłomiej Świstak Piotrowski 

Zapisy 

 

16.00 – 20.00 MS Excel dla doktoranta bez tajemnic 

Celem jest przedstawienie użytecznych rozwiązań w programie Excel (ABC formularzy kalkulacyjnych, formuły, wykresy, tabele przestawne), które ułatwią doktorantowi prowadzenie badań naukowych, prowadzenie obliczeń i atrakcyjne prezentowanie wyników. Szkolenie adresowane dla doktorantów z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. 

Prowadzący: dr Paweł Czarnecki 

Zapisy 

 

19.00 – 21.00 „Ekologiczne” zarządzanie czasem – jak zachować dystans? 

Jeśli masz wrażenie, że dobra jest za krótka, aby wywiązać się ze wszystkich obowiązków i przy okazji znaleźć czas dla siebie to to szkolenie jest dla Ciebie. Organizacja zadań oraz zarządzanie czasem jest ważną umiejętnością, z której korzystamy zarówno na kanwie zawodowej jak i osobistej. Uczestnicząc w szkoleniu: 

- poznasz matrycę, która ułatwi Ci segregację zadań,  

- nauczysz się jak organizować sobie pracę, żeby zaoszczędzić czas, - jak zarządzać przerwami w pracy, aby nie rozbijały planu dnia,  

- jak radzić sobie z poczuciem „tracenia” czasu,  

- dowiesz się w jaki sposób zadbać o komfort psychiczny nawet podczas najbardziej pracowitego okresu. 

Prowadząca: dr Dominika Zapotoczna 

Zapisy 

 

Czwartek, 15 października: 

14.00 – 16.00 Planowanie kariery naukowej 

A więc chcesz zostać naukowcem? Zgłębiać zagadki Wszechświata i poszukiwać odpowiedzi na Najważniejsze Pytania? Czy jednak masz świadomość, jak funkcjonuje naukowy ekosystem, w którym się znajdziesz? Co jest ważne, a co nie? Jak właściwie wybrać temat badań (i kiedy go porzucić)? Jak znaleźć promotora/mentora, który pomoże Ci się rozwijać? Jak poznać dobrą grupę badawczą i jak do niej dołączyć? 

Prowadzący: dr hab. Piotr Wasylczyk        

Zapisy 

 

Piątek, 16 października: 

10.00 – 13.00 Pegaz jako ciekawe narzędzie weryfikowania wiedzy 

Celem jest przedstawienie użytecznych rozwiązań w programie na platformie PEGAZ (wprowadzenie do platformy, przygotowanie testów, przygotowanie ciekawych materiałów dydaktycznych oraz ich zamieszczanie na platformie ), które ułatwią doktorantowi prowadzenie badań naukowych, prowadzenie obliczeń i atrakcyjne prezentowanie wyników. Szkolenie adresowane dla doktorantów z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, a poziom szkolenia zostanie dostosowany do poziomu uczestników. 

Prowadzący: dr Paweł Czarnecki 

Zapisy 

 

10.00 – 15.00 Wprowadzenie do zaawansowanych funkcjonalności Microsoft Word 

Szkolenie wprowadzi uczestnika w obszar zaawansowanej funkcjonalności oprogramowania MS Word, przydatnej w tworzeniu i redakcji materiałów oraz prac naukowych. Szkolenie pokryje takie obszary jak dostosowanie konfiguracji do potrzeb użytkownika; zaawansowane funkcjonalności z zakresu edycji, zarządzania tekstem, bibliografii, wykresów i grafiki, obsługi języków, dodatków, itp. 

Prowadzący: Robert Partyka           

Zapisy 

 

16.00 – 19.00 Akademicki savoir-vivre 

Celem szkolenia jest zaznajomienie kursantów z podstawowymi normami kurtuazji oraz z zasadami etykiety przydatnymi w procesie nauczania na szczeblu akademickim oraz w pracy naukowej i organizacyjnej wykonywanej na uczelni. Zagadnienia:  

- tytułowanie (w tym tytuły i stopnie naukowe, tytuły kurtuazyjne) oraz zasady pierwszeństwa  

- korespondencja (w tym etykieta w Internecie, czyli „netykieta”)  

- zaproszenia i wizytówki - etykieta konferencyjna i rodzaje przyjęć  

- właściwy ubiór. 

Wyżej wymieniona wiedza wywodzi się w dużej mierze z obowiązującego w społeczności międzynarodowej protokołu dyplomatycznego. 

Prowadząca: dr hab. Brygida Kuźniak, prof. UJ 

Zapisy