Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Doktorancki Klub Filmowy

Doktorancki Klub Filmowy

Po raz kolejny Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów UJ zaprasza Was do zagłosowania na film, który będzie można oglądać na najbliższym Doktoranckim Klubie Filmowym, który odbędzie się w czwartek 26 stycznia. Możecie zagłosować do niedzieli 21 stycznia za pomocą poniższej ankiety:

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=6yYO676_0keekOvSQm286wxTh_JU6N1Il-DkI3-NpP1UM0JMQlVMSFJQQUtMQ0VBRFUzTUk4SlFBUC4u

Tym razem do wyboru są następujące filmy. Opisy pochodzą od dystrybutora.

Fabelmanowie, reż. Steven Spielberg, USA, 2022

Osobista, mocno autobiograficzna opowieść Stevena Spielberga o dorastaniu w powojennej rzeczywistości USA.


To historia o żyjącym w odosobnieniu chłopcu, Sammym Fabelmanie (Gabriel LaBelle), który dopiero definiuje swoje marzenia i podąża za nimi. Mocno formującym doświadczeniem jest dla niego odkrywanie kina, które zainteresuje go nie tylko z perspektywy widza, lecz także twórcy. I choć Sammy'ego wychowują kreatywni rodzice: pianistka Mitzi (Michelle Williams) i naukowiec Burt (Paul Dano), czasem ich wizje świata mocno się różnią.


Steven Spielberg zawarł w Fabelmanach cząstkę własnych wspomnień z dzieciństwa, relacje z rodzicami i opowiada o swojej pasji do kina, którą rozwijał od dzieciństwa. Film chciał zrealizować od dawna, ale potrzebował blisko szesnastu lat, by przepracować wspomnienia i przekuć je w scenariusz historii o dorastaniu.


IO, reż. Jerzy Skolimowski, Polska, 2022

Film znajduje się na skróconej liście obrazów nominowanych do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.

 

IO to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury.


Opowieść o nas samych, odbijających się w oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią, choć firmuje ją swoim nazwiskiem 84-letni mistrz europejskiego kina. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności. Dzieło, które łączy realistyczne i wizjonerskie, przyziemne i metafizyczne, krytyczne i empatyczne; swoim rozmachem przypomina najwspanialsze obrazy Hieronima Boscha i Pietera Bruegla. W podróży towarzyszą bohaterowi m.in. Sandra Drzymalska, Mateusz Kościukiewicz i Isabelle Huppert.

 

ŚUBUK, reż Jacek Lusiński, Polska, 2022

 

Śubuk  to najnowsze dzieło producentów Carte Blanche, Ostatniej Rodziny i nominowanego do Oscara hitu Boże Ciało.


Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia młodej matki autystycznego chłopca, której wieloletni upór i walka z biurokracją oraz ludzką bezdusznością doprowadziły do istotnych zmian w polskim systemie edukacji.


Śubuk to trafiająca prosto w serce, wypełniona emocjami, optymizmem i czułym humorem opowieść o kobiecej sile, radości życia, odmiennym postrzeganiu świata i ukrytym potencjale, który drzemie w każdym z nas. W roli głównej, po raz pierwszy w swojej karierze, występuje Małgorzata Gorol, aktorskie odkrycie ostatnich lat, znana m.in. z filmów Twarz Małgorzaty Szumowskiej i Magnezja Maćka Bochniaka. Wspierają ją – nagradzany na całym świecie za rolę w filmie Ostatnia Rodzina –Andrzej Seweryn, kilkukrotna laureatka Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł – Aleksandra Konieczna (Ostatnia Rodzina, Boże Ciało), odkrycie głośnego serialu HBO, Ślepnąc od świateł – Marta Malikowska, gwiazdor serialu Chyłka – Filip Pławiak, a także pojawiający się po raz pierwszy na ekranie – Wojtek Krupiński i Wojciech Dolatowski.


Reżyserem Śubuka jest Jacek Lusiński, twórca poruszającego obrazu Carte Blanche. Wspólnie z Szymonem Augustyniakiem jest on również autorem scenariusza, który wygrał prestiżowy konkurs Script Pro w 2019 rok, a na 47 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych otrzymał nagrodę w tej kategorii.