Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Doktorancki Klub Filmowy - zagłosuj na film!

Doktorancki Klub Filmowy - zagłosuj na film!

Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów UJ zaprasza do głosowania na następny film, który obejrzymy na następnym Doktoranckim Klubie Filmowym w czwartek 11 marca. Głosować można do niedzieli 28 lutego, do północy.

Tym razem do wyboru są następujące filmy:

Opisy filmów pochodzą ze strony dystrybutora
 

"Szarlatan", reż. Agnieszka Holland, Czechy, 2020.

Czeski kandydat do Oscara.
Najważniejsza polska reżyserka i zarazem jedna z najwybitniejszych autorek światowego kina powraca opartym na faktach, zrealizowanym z rozmachem Szarlatanem.
Debiutujący na tegorocznym Berlinale, gdzie uznano go za jeden z najlepszych tytułów festiwalu, film Agnieszki Holland to znakomita, nieszablonowa i niesłychanie zmysłowa opowieść o mężczyźnie, który zapragnął okiełznać naturę. Twórczyni nominowanych do Oscara W ciemności i Europy, Europy, a także Obywatela Jonesa i Pokotu, gromadzi tu najważniejsze wątki swojej twórczości: bierze na warsztat postać geniusza, obserwuje relacje człowieka z przyrodą, przygląda się wierze, która czyni cuda i po raz kolejny jest naszą przewodniczką po paradoksach XX wieku. A kreśląc zaskakującą love story, przypomina, jak łatwo miłość może zmienić się we własne przeciwieństwo.
Choć rozgrywa się w przeszłości, Szarlatan jest filmem jak najbardziej współczesnym – podobnie jak jego bohater, zielarz Jan Mikolášek, dla którego remedium na ludzkie cierpienie jest natura. Jej potężne moce zdolne są uzdrowić ciało, ale w filmie Holland to także przestrzeń prawdziwej wolności dla ducha. Tylko w łączności z nią możemy zrozumieć i zaakceptować to, kim naprawdę jesteśmy. Alchemiczna niemal wiedza o właściwościach ziół, jaką posiadł Mikolášek, i jego zdumiewający dar przenikania do ludzkiego wnętrza sprawiają, że do jego kliniki ciągną tysiące potrzebujących. Ale ten dar ma także swoją ciemną stronę.
Przywołując legendarną postać czeskiego zielarza, reżyserka wydobywa na światło dzienne jego tajemnice, emocje i pragnienia, na które jedynym lekarstwem jest fanatyczne oddanie pracy. Szarlatan pokazuje, że talent bywa przekleństwem, a władza zawsze łączy się z pychą. Tworząc fascynującą, pełną sprzeczności postać uzdrowiciela, Agnieszka Holland ucieka od odpowiedzi na pytanie, czy był ludowym lekarzem czy zwykłym oszustem. Prawda, która ją interesuje, dotyczy naszej wiary w cuda, tęsknoty za autorytetem, pragnienia, by żyć w zgodzie z naturą – także naszą własną.

"Babyteeth", reż. Shannon Murphy, Australia, 2019.

Pełen humoru portret nastolatki, która uczy się przekraczać wszelkie granice w ekstremalny sposób.
Milla, poważnie chora nastolatka (magnetyczna Eliza Scanlen), zakochuje się w Mosesie (Toby Wallace) - chłopaku z problemami. To zmienia ją i jej rodzinę. Rodzice (fenomenalnie grani przez Essie Davis i Bena Mendelsohna) dla ukochanej córki zrobią wszystko, pozwolą nawet Mosesowi z nimi zamieszkać. Okazuje się, że wraz z pierwszymi pocałunkami w Millę wstępuje nieznane dotąd pragnienie życia. Milla pokazuje rodzicom, Mosesowi i wszystkim wokół jak żyć, kiedy nie masz nic do stracenia.
Eliza Scalen, znana z serialu Ostre przedmioty 20-letnia Australijka, którą mogliśmy niedawno oglądać w Małych kobietkach Grety Gerwig, udowadnia, że wyrasta na jedną z najciekawszych aktorek młodego pokolenia. Jej filmowy partner Toby Wallace za swoją kreację otrzymał w Wenecji Nagrodę Marcello Mastroianniego za najlepszy debiut aktorski.

"Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy", reż. Radu Jude, Rumunia, 2018.

Oscary 2019: rumuński kandydat; Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Karlowych Warach 2018: Kryształowy Glob, nagroda Label Europa Cinemas dla najlepszego filmu europejskiego; Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Gijon 2018: Najlepszy Reżyser, Najlepsza Scenografia;
Tytuł nawiązuje do słów marszałka Iona Antonescu, który swoją przemową w 1941 roku rozpoczął czystki etniczne na froncie wschodnim. Główna bohaterka, Mariana, to młoda reżyserka teatralna, która w swoim nowym projekcie stara się zrekonstruować zdobycie Odessy przez rumuńską armię. Okazuje się jednak, że jej ciekawość i pragnienie przepracowania dawnych wydarzeń nie będą mile widziane – i to nie tylko przez władzę, lecz nawet przez środowisko artystyczne.
Nagrodzona Kryształowym Globem na 53. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach, prowokacyjna tragikomedia na bardzo niewygodny temat antysemityzmu, w reżyserii jednego z najzdolniejszych rumuńskich twórców młodego pokolenia, Radu Jude.

Formularz do głosowania