Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Doktorancki Klub Filmowy - zagłosuj na film!

Doktorancki Klub Filmowy - zagłosuj na film!

Po raz kolejny Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów UJ zaprasza Was do zagłosowania na film, który będzie można oglądać na najbliższym Doktoranckim Klubie Filmowym, który odbędzie się w czwartek 21 kwietnia.

Możecie zagłosować do niedzieli 10 kwietnia za pomocą poniższej ankiety: 

 

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=6yYO676_0keekOvSQm286wxTh_JU6N1Il-DkI3-NpP1UM1QyUjNUTk0wOFhBNDdaRkZHOEYwSDhXRC4u

 

Tym razem do wyboru są następujące filmy: 

„Sonata”, reż. Bartosz Blaschke, Polska, 2022 

 

Grzegorz Płonka (Michał Sikorski), po latach życia w kompletnej ciszy, dzięki uporowi rodziców (Małgorzata Foremniak, Łukasz Simlat), wsparciu grupy dobrych ludzi i zabiegowi przeprowadzonemu przez profesora Henryka Skarżyńskiego (Jerzy Stuhr) odzyskał słuch i mógł spełnić największe marzenia swojego życia - zagrać "Sonatę Księżycową" Beethovena. 

 

„Cyrano”, reż. Joe Wright, USA, Kanada, Wlk. Brytania, 2021 

 

Tytułowy bohater filmu (w tej roli znany z serialu Gra o tron, Peter Dinklage) to szanowany obywatel, wzbudzający powszechny zachwyt biegłością, z jaką posługuje się zarówno słowem, jak i szpadą. Cyrano jest jednak przekonany, że jego powierzchowność czyni go niegodnym olśniewającej Roxanne (Haley Bennett).  


Wielokrotnie nagradzany reżyser Joe Wright (Duma i uprzedzenie, Pokuta, Anna Karenina), określany mistrzem kina kostiumowego, w Cyrano na nowo interpretuje ponadczasową opowieść o rozdzierającym serca trójkącie miłosnym. Jego film zachwyca imponującą scenografią, dopracowanymi kostiumami oraz porywającymi piosenkami - bowiem najnowsza wersja losów XVII-wiecznego celebryty jest właśnie musicalem. 

  

 

„Córka”, reż. Maggie Gyllenhaal, USA, 2021 

 

Leda (laureatka Oscara Olivia Colman) udaje się na wakacje do Grecji. Planuje czytać, wypoczywać na prywatnej plaży i korzystać z urlopu. Spokój intymnego kurortu zaburza jednak przybycie ekscentrycznej rodziny zamieszkującej największą z willi na wyspie. Uwagę Ledy przykuwa przede wszystkim Nina (Dakota Johnson), która mierzy się z trudami bycia młodą mamą, mając pod opieką kilkuletnią córkę. Obserwowanie tajemniczej nieznajomej wywołuje wspomnienia z okresu macierzyństwa, z którymi Leda od wielu lat nie miała odwagi się skonfrontować. Wracają wspomnienia i widma decyzji z przeszłości, których nie można cofnąć.

Film Maggie Gyllenhaal to jeden z najbardziej prowokujących filmów ostatnich lat. Reżyserka nie boi się zadawać niełatwych pytań o istotę macierzyństwa i jego wpływu na życie kobiety. Czy kobieta może nie posiadać instynktu macierzyńskiego? Czy jeśli nie stawia dzieci na pierwszym miejscu, ponad karierę i własne ambicje, czyni to z niej złą matkę? I wreszcie – „Czy bycie matką musi być pracą na cały etat? A jeśli praca nie daje satysfakcji i spełnienia, czy można ją po prostu rzucić?”, jak czytamy w jednej z recenzji. Efektem jest niezwykły dramat psychologiczny, który chwyta za serce już w pierwszych minutach, by nie puścić aż do napisów końcowych.

Córka to też prawdziwy aktorski popis – Olivii Colman i Jessie Buckley, które brawurowo wcieliły się w postać Ledy, głównej bohaterki filmu, a także Dakoty Johnson w pierwszej tak intymnej roli w swojej karierze. Na drugim planie wspierają je m.in Ed Harris czy Dagmara Domińczyk, polska aktorka robiąca karierę w Hollywood. Film zdążył już zdobyć kilkadziesiąt nominacji i nagród (w tym za najlepszy scenariusz na festiwalu w Wenecji) i stał się jednym z najważniejszych kandydatów do tegorocznych Oscarów.