Po raz kolejny Komisja Kultury Towarzystwa Doktorantów UJ zaprasza Was do zagłosowania na film, który będzie można oglądać na najbliższym Doktoranckim Klubie Filmowym, który odbędzie się w czwartek 21 kwietnia.
Możecie zagłosować do niedzieli 10 kwietnia za pomocą poniższej ankiety:
Tym razem do wyboru są następujące filmy:
„Sonata”, reż. Bartosz Blaschke, Polska, 2022
Grzegorz Płonka (Michał Sikorski), po latach życia w kompletnej ciszy, dzięki uporowi rodziców (Małgorzata Foremniak, Łukasz Simlat), wsparciu grupy dobrych ludzi i zabiegowi przeprowadzonemu przez profesora Henryka Skarżyńskiego (Jerzy Stuhr) odzyskał słuch i mógł spełnić największe marzenia swojego życia - zagrać "Sonatę Księżycową" Beethovena.
„Cyrano”, reż. Joe Wright, USA, Kanada, Wlk. Brytania, 2021
Tytułowy bohater filmu (w tej roli znany z serialu Gra o tron, Peter Dinklage) to szanowany obywatel, wzbudzający powszechny zachwyt biegłością, z jaką posługuje się zarówno słowem, jak i szpadą. Cyrano jest jednak przekonany, że jego powierzchowność czyni go niegodnym olśniewającej Roxanne (Haley Bennett).
Wielokrotnie nagradzany reżyser Joe Wright (Duma i uprzedzenie, Pokuta, Anna Karenina), określany mistrzem kina kostiumowego, w Cyrano na nowo interpretuje ponadczasową opowieść o rozdzierającym serca trójkącie miłosnym. Jego film zachwyca imponującą scenografią, dopracowanymi kostiumami oraz porywającymi piosenkami - bowiem najnowsza wersja losów XVII-wiecznego celebryty jest właśnie musicalem.
„Córka”, reż. Maggie Gyllenhaal, USA, 2021
Leda (laureatka Oscara Olivia Colman) udaje się na wakacje do Grecji. Planuje czytać, wypoczywać na prywatnej plaży i korzystać z urlopu. Spokój intymnego kurortu zaburza jednak przybycie ekscentrycznej rodziny zamieszkującej największą z willi na wyspie. Uwagę Ledy przykuwa przede wszystkim Nina (Dakota Johnson), która mierzy się z trudami bycia młodą mamą, mając pod opieką kilkuletnią córkę. Obserwowanie tajemniczej nieznajomej wywołuje wspomnienia z okresu macierzyństwa, z którymi Leda od wielu lat nie miała odwagi się skonfrontować. Wracają wspomnienia i widma decyzji z przeszłości, których nie można cofnąć.
Film Maggie Gyllenhaal to jeden z najbardziej prowokujących filmów ostatnich lat. Reżyserka nie boi się zadawać niełatwych pytań o istotę macierzyństwa i jego wpływu na życie kobiety. Czy kobieta może nie posiadać instynktu macierzyńskiego? Czy jeśli nie stawia dzieci na pierwszym miejscu, ponad karierę i własne ambicje, czyni to z niej złą matkę? I wreszcie – „Czy bycie matką musi być pracą na cały etat? A jeśli praca nie daje satysfakcji i spełnienia, czy można ją po prostu rzucić?”, jak czytamy w jednej z recenzji. Efektem jest niezwykły dramat psychologiczny, który chwyta za serce już w pierwszych minutach, by nie puścić aż do napisów końcowych.
Córka to też prawdziwy aktorski popis – Olivii Colman i Jessie Buckley, które brawurowo wcieliły się w postać Ledy, głównej bohaterki filmu, a także Dakoty Johnson w pierwszej tak intymnej roli w swojej karierze. Na drugim planie wspierają je m.in Ed Harris czy Dagmara Domińczyk, polska aktorka robiąca karierę w Hollywood. Film zdążył już zdobyć kilkadziesiąt nominacji i nagród (w tym za najlepszy scenariusz na festiwalu w Wenecji) i stał się jednym z najważniejszych kandydatów do tegorocznych Oscarów.